Milí žáci, vážení rodiče,

máme za sebou dva týdny „školy na dálku“. Před týdnem jsem vzkazoval všem – zamysleme se nad tím, co nás čeká, udělejme si plán, neřešme věci zbrkle.

Kam jsme se posunuli o dalších sedm dní později? Je již jasné, že tento stav nebude trvat týdny, ale měsíce. V minulém týdnu jsme se jako škola věnovali tomu, jak budeme s žáky a rodiči komunikovat, ověřovali si technické možnosti školy a rodin. Dětem chodí zadání domácí přípravy, zpět proudí splněné úkoly, k žákům zpětná vazba učitelů.

Stačilo pár dní a je jasná jedna věc. Škola po internetu není úplně ideální škola. Zejména rodiče zažívají těžké chvíle. Řada z vás stále chodí do práce, všichni musíme respektovat řadu omezení, někteří mají starost o své blízké. A do toho byste měli asistovat svým dětem při školní práci.

Proč je to tak složité? Problém je v tom, že současný způsob výuky na dálku umí řešit zejména znalosti – co nastudovat, co sepsat, co počítat. Práce ve škole v rámci normální výuky má ale daleko více rozměrů – pedagogické vedení učitelem, motivace žáků, spolupráce dětí, nastavování pravidel, povzbuzení, možnost během minuty reagovat na to, jak se práce ve třídě daří. Nyní to zůstává na rodině – denní režim, motivace, povzbuzení, kontrola … I ve škole pouze část žáků dokáže pracovat víceméně samostatně. Velká část dětí potřebuje více vstupních informací, „popostrčení“, povzbuzení, spolupráci s těmi „rychlejšími“, okamžitou reakci učitele na případný nezdar nebo těžkost.

Co nyní s tím? My jako škola se snažíme zadávat „domácí“ práci tak, aby to bylo pro žáky srozumitelné, schůdné. Domlouváme se na jednotném způsobu komunikace, abyste se v tom neztráceli. Pokud budeme domácí práci žáků hodnotit, nebude to známkování. Počítáme s tím, že v domácích podmínkách různé děti zvládnou přípravu různě. Od vás potřebujeme mít jistotu, že děti dělají, co mohou. Pokud něco nespočítaly, nenapsaly, nevymyslely, tak je to proto, že jim to líp nešlo. Další důležitou částí práce doma je pracovat se zdroji, které internet nebo třeba ČT nabízí. Hotové učební programy, které poskytují metodiku, zpětnou vazbu (výsledky). Budeme vám poskytovat odkazy na tyto zdroje, vy sami často máte přehled, co vše lze využít.

Přeji vám všem hlavně zdraví. Věřím, že domácí učení máme společně nastavené, že děti ve vzdělávání se mohou i v příštích dnech smysluplně pokračovat.

                                                                       Vladimír Honzů